ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ «ΚΑΣΤΑΛΙΑ»
Το
λογισμικό Κασταλία είναι ένα λογισμικό διερευνητικής αναζήτησης (εποικοδομητικού
τύπου) με γνωστικά αντικείμενα την Ιστορία και την Τέχνη. Συγκεκριμένα αναφέρεται
στην Ιστορία της Αρχαϊκής Κορίνθου και Αθήνας και στη διαμόρφωση της αρχαίας
Ελληνικής Τέχνης. Το λογισμικό διαθέτει στον μαθητή ιστορικές πηγές ως πληροφοριακό υλικό και σειρά εργαλείων
(βιβλιοθήκες έρευνας, εικονικό μουσείο, χάρτες, ευρετήρια) για την επεξεργασία
των πηγών. Διαθέτει επίσης χώρο εργασίας μέσα στον οποίο μπορούν να μελετηθούν
επιλεγμένες θεματικές ενότητες του γνωστικού αντικειμένου.
Οι
άξονες για τον προσανατολισμό της μελέτης είναι τα σενάρια,
που επιτρέπουν να φωτιστούν διάφορες όψεις των θεματικών ενοτήτων αλλά και οι
δραστηριότητες και οι εργασίες που περιέχονται στα σενάρια. Παρέχονται
ακόμη δυνατότητες εμπλουτισμού του λογισμικού με
νέες θεματικές ενότητες – σενάρια- δραστηριότητες και αντίστοιχο υλικό
ιστορικών πηγών , όπως επίσης και δυνατότητα χρήσης δικτύου για επικοινωνία με
μαθητές ή καθηγητές του ίδιου ή άλλων σχολείων για συλλογική αντιμετώπιση και
εκτέλεση εργασιών. Τα παραπάνω συμπληρώνονται από εργαλεία επικοινωνίας
(ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, έτοιμα φύλλα για συνεργατική εργασία).
Ο καθηγητής
μπορεί να επιλέξει για τη θεματική ενότητα που θα διαπραγματευτούν οι μαθητές
του το σενάριο, τη δραστηριότητα και τις αντίστοιχες σ’ αυτήν εργασίες που του
παρέχει το λογισμικό και αναθέτει στους μαθητές
είτε ατομικά είτε σε μικρές ομάδες την εκτέλεσή τους με τη χρήση των ιστορικών
πηγών. Το λογισμικό παρέχει επίσης στον
καθηγητή τη δυνατότητα να δημιουργεί και τα δικά του σενάρια και να τα εντάσσει
σ’ αυτό. Ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία που του παρέχει το λογισμικό
και να καταγράψει τα συμπεράσματά του στο φύλλο εργασίας
ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
ΣΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Η εισαγωγή
του λογισμικού παρουσιάζει την Αρχαϊκή εποχή μέσω προβολής
εικόνων και κειμένων με παράλληλη αφήγηση συνολικής διάρκειας 3,5 περίπου
λεπτών. Όταν τελειώσει η προβολή έχουμε επιστροφή στο κύριο μενού.
Το
Εικονικό Μουσείο
περιλαμβάνει τις αίθουσες αγγείων, νομισμάτων και
γλυπτών, όπου εκτίθεται υλικό ιστορικών πηγών καθώς και τη βιβλιοθήκη με υλικό
ιστορικών κειμένων. Με χρήση των πλήκτρων πλοήγησης γίνεται η μετακίνηση
μέσα σε κάθε αίθουσα και μεταξύ των αιθουσών. Η λήψη πληροφοριών
για κάθε έκθεμα γίνεται με κλικ πάνω του. Με παρόμοιο τρόπο έχουμε
πρόσβαση στα κείμενα της βιβλιοθήκης. Στην είσοδο του εικονικού μουσείου υπάρχει
βιντεοθήκη, που περιλαμβάνει
τίτλους αρχαιολογικών χώρων της Αρχαϊκής Αθήνας και Κορίνθου και οθόνη προβολής
τους.
Στην Αίθουσα Νομισμάτων
,τα νομίσματα εκτίθενται σε προθήκες. Υπάρχει νομίσματα μια προθήκη για τα κορινθιακά και μία
για τα αθηναϊκά. Μ’ ένα κλικ του ποντικιού επιλέγουμε ένα νόμισμα
προθήκης και έχουμε τη μεγέθυνση της εικόνας του, καθώς και στοιχεία της
ταυτότητάς του.
Στην
Αίθουσα Αγγείων ,τα αγγεία εκτίθενται
πάνω σε τραπέζια. Υπάρχει ένα τραπέζι για τα κορινθιακά
κι ένα για τα αθηναϊκά αγγεία. Μ’ ένα κλικ του ποντικιού επιλέγουμε ένα
αγγείο από το τραπέζι κι έχουμε τη μεγέθυνση της εικόνας του και στοιχεία της
ταυτότητάς του.
Στην
Αίθουσα Γλυπτών,
τα εκτιθέμενα γλυπτά βρίσκονται σε δύο
χώρους της αίθουσας. Ο ένας χώρος φιλοξενεί τα κορινθιακά
και ο άλλος τα αθηναϊκά.
Μ’ ένα κλικ επιλέγουμε ένα γλυπτό κι έχουμε τη μεγέθυνσή του και στοιχεία της
ταυτότητάς του.
Στη
Βιβλιοθήκη φυλάσσονται τόμοι βιβλίων από αρχαίους και νεώτερους συγγραφείς, των
οποίων αποσπάσματα από τα κείμενά τους έχουν χρησιμοποιηθεί ως ιστορικές πηγές
στο πρόγραμμα. Μ’ ένα κλικ μπορούμε να συμβουλευτούμε καθένα από αυτά τα
βιβλία.
Η
Βιντεοθήκη περιλαμβάνει τίτλους βίντεο αρχαιολογικών χώρων της αρχαϊκής Αθήνας
και Κορίνθου και οθόνη προβολής βίντεο. Μ’ ένα κλικ πάνω σε κάποιον
τίτλο προβάλλεται το αντίστοιχο βίντεο στην οθόνη προβολής του.
Οθόνες Θεματικών Ενοτήτων:
έχουμε 3 θεματικές ενότητες. Κάθε μία περιλαμβάνει: üτον τίτλο της με πράσινα γράμματα,
ü τα σενάριά της με
κόκκινα γράμματα,
ü τις δραστηριότητες κάθε σεναρίου με μπλε γράμματα
Έχοντας
επιλέξει μια δραστηριότητα οδηγούμαστε στο
χώρο εργασίας, ο οποίος έχει ως υπόβαθρο ένα χάρτη ή ένα άλλο σκηνικό που
σχετίζεται με το θέμα της δραστηριότητας και περιλαμβάνει:
J
την επικεφαλίδα, που περιέχει τ’ όνομα της
δραστηριότητας,
J τη λωρίδα
των μενού των εντολών ( π.χ. κουμπί μουσεία, μετά πάω συλλογές ευρημάτων
στο διαδίκτυο= δίνεται η δυνατότητα επιλογής από τη λίστα των ενσωματωμένων στο
λογισμικό ηλεκτρονικών διευθύνσεων πραγματικών μουσείων και συλλογών απ’ όλο
τον κόσμο).
J τη λωρίδα των
εργαλείων (π.χ. με το κουμπί δίκτυο ενεργοποιείται το άνοιγμα εργαλείου
συνδιάσκεψη που περιλαμβάνει τις ακόλουθες δυνατότητες: συνδιάλεξη (ανταλλαγή
γραπτών μηνυμάτων), ανταλλαγή αρχείων, ανταλλαγή ηλεκτρονικών μηνυμάτων, κοινή
χρήση εφαρμογών για αλληλεπίδραση απομακρυσμένων χρηστών στην ίδια εφαρμογή. Με
το κουμπί ευρετήριο ενεργοποιείται το ευρετήριο, με τη βοήθεια του οποίου
μπορούμε να αναζητήσουμε ιστορικές έννοιες και βιογραφίες προσώπων. Με το
κουμπί αναζήτηση στη βάση εμφανίζεται το παράθυρο αναζήτησης ιστορικών πηγών
μέσω λέξεων- κλειδιών και με καθορισμό παραμέτρων χώρου, χρόνου και είδους
πηγής. Με το κουμπί σχεδίαση μπορούμε να σχεδιάσουμε γραμμές, ευθείες και
καμπύλες πάνω σε χάρτες).
Βάσεις
Δεδομένων: η εφαρμογή αυτή
επιτρέπει στο χρήστη να δημιουργήσει και να
διαχειριστεί δική του βάση δεδομένων με συγκεκριμένη δομή. Δημιουργία
νέας βάσης: φτιάχνω νέα βάση( θέμα- σενάριο- δραστηριότητα- εργασία- πηγές-
ευρετήριο). Διαχείριση Δομής και Υλικού βάσης: παρέχει τη δυνατότητα προβολής
των θεμάτων, σεναρίων, δραστηριοτήτων και πηγών ανά δραστηριότητα.